Forskning och utbildning
Hur kan vi stärka de mindre lokalföreningarna för framtiden och samtidigt inte försämra för de större?
Större lokalföreningar har ekonomiska förutsättningar att ha lokala kanslier med såväl administratörer som ombudsmän. Mindre lokalföreningar har inte råd med detta.
Att som lokalförening ha anställda innefattar arbetsgivaransvar, inklusive rehabansvar, och kan upplevas avskräckande för att engagera sig i lokalföreningarnas styrelser. Att nyrekrytera personal uppfattas bland många också som svårt.
Även arbetet med hantering av fakturor och årsrevisioner, bokning av lokaler, anmälningar till evenemang etcetera är arbetsuppgifter som många förtroendevalda nog helst vill slippa. Majoriteten vill ju lägga sin tid på de kärnfackliga och professionella frågorna.
En ytterligare utmaning är enskilda medlemsärenden, där mycket tid och kraft kan upplevas gå åt till att vara ”försvarsadvokat” åt någon man själv tycker är ”skyldig”. Dessutom hamnar man ofta i en situation där arbetsgivarsidan ställer upp med en hel trupp av proffs på förhandling och arbetsrätt. Införandet av kontaktombudsmän har inneburit en förbättring, men skulle behöva stärkas ytterligare.
Fullmäktige föreslås besluta
-
att SLF utreder möjligheten till central hjälp med administration, så att lokalföreningar som så önskar inte behöver ha egna anställda
-
att SLF utreder hur man kan stärka de mindre föreningarnas tillgång till ombudsmän så att stödet blir mer jämlikt över landet
-
att SLF utreder om den del av medlemsavgiften till lokalföreningen som går till förbundet centralt ska differentieras utifrån grad av stöd som lokalföreningen behöver från centrala kansliet
with support of:
Sörmlands läkarförening, Malmö Läkareförening