Den här motionen blev inskickad
#lzAbC

Forskning och utbildning

Vad *** får jag för pengarna? Kvalitetssäkra medlemsrådgivningen!

Den centrala medlemsrådgivningen inom Läkarförbundet håller generellt en god och professionell nivå. Vi upplever dock att vi, i egenskap av lokala ombud och representanter för lokalföreningen, i allt högre utsträckning får frågor från medlemmar som inte fått tillräckligt stöd. I vissa fall har vi även tagit del av svar från medlemsrådgivningen som vi uppfattar innehållit bristande eller direkt felaktig information. För många medlemmar är medlemsrådgivningen en viktig anledning till att man är medlem i Läkarförbundet.

Rådgivningen utgör en av förbundets mest synliga och konkreta medlemsförmåner – ett av våra främsta "ansikten utåt". Om den upplevs som otillräcklig eller felaktig finns en stor risk att medlemmar tappar förtroendet för och i förlängningen väljer att lämna förbundet.

Det är av största vikt att säkerställa en hög och jämn kvalitet i den rådgivning som ges, både juridiskt och fackligt.

Fullmäktige föreslås besluta

  • Att Läkarförbundet, efter varje kontakt med medlemsrådgivningen, utvärderar medlemmens upplevelse av det stöd som gavs och att resultatet löpande redovisas för förbundsstyrelsen.

  • Att Läkarförbundet gör en riktad satsning för att ytterligare öka kompetensen inom den centrala medlemsrådgivningen.

Motionär:

Stockholms läkarförening