Forskning och utbildning
Att synas är att finnas – även lokalt
Att synas är att finnas – även lokalt
Vi följer med intresse Läkarförbundets kommunikationssatsningar de senaste åren. Ökad synlighet i sociala medier, kontinuerlig annonsering och marknadsföring är viktigt inte bara för rekrytering av nya medlemmar, utan också för att behålla och vara relevanta för de medlemmar vi redan har.
Tyvärr finns fortsatt en stor diskrepans mellan Sveriges Läkarförbunds och lokalföreningarnas synlighet. Många medlemmar har hyfsad koll på förbundets arbete, men är bara vagt medvetna om den egna lokalföreningens existens och förehavanden. Vi förespråkar ett ökat lokalt fokus i kommunikationen då det ofta är de lokala frågorna som har störst relevans för medlemmarna och kan väcka fackligt engagemang.
Förutsättningarna för lokalföreningarnas arbete med kommunikation ser mycket olika ut runt om i landet. Därför är det viktigt att förbundet bidrar med den kompetens som finns samlad på Villagatan för att stödja lokalföreningarna i detta arbete.
Fullmäktige föreslås besluta
-
att lokalföreningarnas arbete och framgångar lyfts fram tydligare i Sveriges läkarförbunds externa kommunikation.
-
att Sveriges läkarförbund ser över hur den centrala kommunikationsavdelningen bättre kan stödja lokalföreningarnas arbete med att nå ut till sina medlemmar.
Motionär:
Stockholms läkarförening